Tuesday, December 18, 2012

Resepi Durian Crepe

Salam Semua,

Demam durian crepe melanda. Saya memang pernah makan bendealah ni beli kat midvalley dah lama dulu sebelum sume orang dok kata psl crepe ni lately. Tapi kat midvalley kiosk kecik2 tu in between the garden and midvalley, dia namakan durian pancake. X kesah la nama apa pun yg penting bendenye yang sama la..Setelah saya experiment 2 kali, saya kat sini nak share resepi durian crepe mix and match few recipes.. Biasalah saya punya perangai bile terasa nak masak sesuatu, first call mak klau mmg tau mak punye resepi sgt best, kalau mak x pernah buat bende mengarut yg saya nak tu saya tanya mr.google la..dan biasanya saya akan click seberapa banyak link yang ada. link2 dr blogger2 masak yg famous mmg saya x kan miss. Resepi.net punye resepi pun ok2..lepas saya dah pasti apa bahan2 utama, saya akan shortlist at least 2 resepi yang saya rasa paling best dan nisbahkan sukatan die kasik sama then tambah tolak ingredient dr resepi2 yg lain untuk jadikan resepi citarasa saya sendiri. Camtu gak durian crepe ni. Crepenye dr sumber lain dan filling dr sumber lain sbb saya suke style filling tu campur tepung custard dr cream dan durian semata dlm most of the recipies online. 






Resepi Durian Crepe

Bahan-Bahannye: (panduan tbsp=table spoon/sudu makan tsp=teaspoon/sudu teh)

1) Vanilla Crepe (Color Kuning) resepi asal utk 70 biji crepe katanya ~http://www.myresipi.com/top/detail/19540~

Tapi sbb susah nak guna sukatan gm kecik2 tu saya sukat guna sudu lepas test and congak matematik convert gm-sudu

Resepi ni 1/2 dari resepi asal hasilkan dalam 6 biji crepe saiz besar atau dlm 10-12 biji saiz kecil#cannot imagine camne resepi tu kata 70 biji, tak caya click link tu yek#
  • 3 tsp tepung jagung
  • 2 tsp tepung hong kong/gandum (saya x de tepung HK ganti gandum)
  • 2 tsp tepung ubi kentang
  • 2 tsp tepung ubi kayu
  • 1 tsp tepung custard
  • 5 tsp gula aising
  • sedikit garam
  • 2 tsp mentega (dicairkan)
  • 125gm air (atau susu segar)
  • 3 biji telur gred A or 4 gred B
  • Sedikit esen vanilla (untuk rasa pandan omit vanilla ganti air dengan air perahan pandan (dalam 4-5 helai daun) kalau nak guna susu, guna dlm 80ml susu dan selebihnya air pandan)

Cara2:
Campurkan semua bahan, saya super rajin ayak dulu tepung2 tu  sbb terbiasa buat kek ayak tepung ;-). Boleh blender atau kalau malas campur tangan jer tapi tapis supaya adunan licin dan x de ketul2. Pastu guna non-stick pan dan masak crepe senipis2nya. Oles buttter sikit kat pan kalau nak. Saya guna dlm 3/4 senduk utk stiap kali masak utk crepe saiz besar. Masak 1 side ajer dengan api kecil. Bila dah nampak crepe tu kering angkat x payah terbalikkan.

2) Filling~ resepi asal from http://izahdaut.blogspot.com~

Ni 1/2 resepi jugak tapi filling ni still lebih banyak dr crepe
  • 100 gm susu segar
  • 1 kuning telur
  • 20 gm gula halus
  • 2 tsp tepung custard
 Kacau bahan2 ni dengan cara double boiler hingga pekat.


  • 125 gm non dairy whipping cream 
putar kental (saya x jumpe non-dairy belasah jer dairy cream)

Cara2: Satukan kedua dua bahan kaedah kaup balik, Campurkan isi durian/jagung krim/mangga-nisbah 1:1 atau kalau nak lebih rasa durian sebenar 3/4 cream: 1 durian

Letakkan isi cream di tengah2 crepe (side yang x cantik) dan lipat bentuk bantal. Nanti luar die side yang licin cantik tu..Selamat mencuba..kalau x jadi bgtau saya yek...kite post mortem..hehe

Peringatan#resepi ni sangat berkalori dengan telur, cream dan durian segala. Ada resepi lagi pakai santan, saya opt for fresh milk cukupla. Jangan sesekali cuba kurangkan telur sbb nanti crepe keras bile dh lebih sehari sbb saya dah cuba kurangkan 2 telur instead of 3 ;-)#

Selamat bergemok dengan durian crepe..

6 comments:

  1. erm nk try gak la tp tukar buh filling strawberry or blueberry hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh try mcm2 filling..mmg sedap lembut cair di mulut..hehe

      Delete
  2. Pehh montot2 crepe dyg.aritu beli comel2 jek sekali masuk mulut terus ilang..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pannnye beso hasilnye pon besola..tpi dh beli non-stick pan baru kecik sket nti try lg..hehe

      Delete
  3. Lpas siap simpan dlm peti sejuk atau x perlu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kene simpan utk cream tu rasa fresh...

      Delete